GRADERING

Hvert halvår så er det mulig for utøverne å gradere seg til ny belte farge og grad.

De ulike gradene og tilhørende beltegrad:

10 Kyu: Hvitt belte/rød stripe (Barn under 8 år)
9 Kyu: Hvitt belte/gul stripe (Barn 8 år og opp til 13 år)
8 Kyu: Gult belte
7 Kyu: Orange belte
6 Kyu: Grønt belte
5 Kyu: Blått belte
4 Kyu: Lilla belte
3 Kyu: Brunt belte 1
2 Kyu: Brunt belte 2
1 Kyu: Brunt belte 3
1 Dan: Svart 1
2 Dan: Svart 2
3 Dan: Svart 3
4 Dan: Svart 4 Forts….

Hver ny gradering setter krav til utøverne.
Pensumet finnes inne på JKA Norway sine hjemmeside: https://jkanorway.no/info/pensum/

Det er selvfølgelig vanskelig for nye å huske de nye japanske ordene som står i pensum listen.

Vår «moder» klubb, Bjørgvin karate klubb, har laget en del gode videoer som kan hjelpe til under forberedelsene til graderingen.
Se i pensum listen og søk på det japanske navnet på youtube og velg de videoene som inneholder JKA og/eller Bjørgvin karate klubb (youtube).
Videoene kan brukes til å trene hjemme om man har lyst å trene ekstra eller av en eller annen grunn ikke kan være på trening.

Vi som instruktører prøver å forberede utøverne så godt vi kan til hver test.
Om utøverne er lite på trening så vil den enkelte få det vanskelig med å klare testen.

Derfor setter vi fra januar 2023 krav til oppmøte for å få gradere seg. Vi vet at mange utøvere trener flere idretter.
Og det er noe vi syntes det er fint at de gjør, så for de aller laveste gradene er kravet til oppmøte mindre.
For alle de andre utøverne som har graden grønt belte og høyere, så kan de trene gratis hos Bjørgvin karate klubb, Arna karate klubb og
Fjellsiden på dagene
som passer når det ikke er trening i Åsane KK.

For å få registrert treningen og møte kravet til oppmøte, så må dere melde på barnet eller deg selv i spond appen.
Vi instruktører vil sjekke spond og krysse ut og inn utøvere på spond når vi ser hvem som faktisk er på trening.

Hvis dere trener i andre klubber, så sender dere en melding på spond der dere skriver dato, klubb og tid for treningen.
Det er den enkeltes ansvar å registrere oppmøte og sørge for å ha nok treningsoppmøte før gradering.

Krav til oppmøte pr semester for de som skal opp til:

Hvitt belte med rød stripe og gul stripe (10 kyu/9 kyu): Minimum 50 % oppmøte for både vår og sommer semester.

Gult/Orange/Grønt (8 kyu/7 kyu/6 kyu)                          : Minimum 50% oppmøte for både vår og sommer semester.

For utøvere som skal gradere seg til blått, lilla og brune belter (5. – 1. kyu), må man ha trent et gitt antall ganger pr. semester.

Følgende viser hvor mange registrerte treninger man må ha deltatt på for å kvalifisere til å gradere seg:

GRAD          BELTE       VÅRSEMESTER      HØSTSEMESTER

5 kyu           Blått           20 treninger            16 treninger

4 kyu           Lilla            20 treninger            16 treninger

3 kyu           Brunt 1      25 treninger             18 treninger

2 kyu           Brunt 2      28 treninger             20 treninger

1 kyu           Brunt 3      30 treninger             22 treninger

Barn lærer forskjellig og noen er tidligere mottagelig for «teknisk» trening og har lettere for å følge med enn andre.
Det vil ikke si at de ikke vil utvikle seg godt innen karaten og tilegne seg det nivået de trenger litt senere.

Vi holder en prøve gradering for å forberede utøverne og komme med en anbefaling om utøverne bør vente til neste gardering eller ikke.
For barn under 13, så kan vi ikke nekte barna å gradere seg etter regelverket for barneidrett.
Det vi kan gjøre er å komme med en anbefaling til dere foreldre om de skal gradere seg eller ikke.

Det er til slutt dere som foreldre som bestemmer.

Barn under 13 år stryker ikke, men kan få beskjed om å stå over en gradering og å vente ett år til neste gradering.
For hver grad blir kravene høyere og høyere. Hvis barnet allerede ligger etter på ny grad, så blir det tøffere å følge med og
å føle mestring i karaten når det blir enda flere nye ting å lære. Så da kan det være fornuftig å vente til neste gradering.
Det viktigste er at det er gøy å trene og at det å gradere seg ikke er hovedfokus. Bedre å heller gradere seg når man er klar.

Hver utøver får ett pass som vi i Åsane karate klubb tar vare på for utøverne. Der registreres og dokumenteres graderingene.
Passene blir utlevert til den enkelte etter hver gradering.
Disse må leveres tilbake til klubben etter graderingen.

Hvis utøveren skifter klubb eller slutter kan man få utlevert passet og det kan brukes i andre klubber i JKA.

Informasjon om klubbens aktiviteter skjer på hjemmesiden, facebook og i spond appen.
JKA Norway har også informasjon på sine hjemmesider og på facebook.

Informasjon om treningstider i våre samarbeids klubber,

- Bjørgvin karate klubb,

- Arna karate klubb,

- Fjellsiden karateklubb

ligger på deres hjemmesider.

Betalinger og påmeldinger til de ulike arrangement (konkurranser, treningssamlinger, sosiale arrangement, graderinger og treninger) skjer på Vipps.